Wie momenteel in Nederland mentale problemen heeft en daar hulp voor zoekt, moet geduld hebben. De wachttijden binnen de ggz zijn al jaren hoog. In de zomer van 2022 wachtten er zo’n 80.000 mensen op een aanmeldgesprek of een behandeling. En meer de helft van hen wachtte toen al langer dan 14 weken, de afgesproken maximale wachttijd.
Groeiende groep hulpbehoevenden
De politiek, ggz-instellingen en zorgverzekeraars proberen al jaren een oplossing voor het wachttijdenprobleem vinden. Maar dat is lastig. De ggz heeft namelijk niet alleen grote moeite om voldoende nieuwe therapeuten te werven, maar heeft daarbij ook nog eens te maken met een groeiende groep hulpbehoevenden.
Hoge werkdruk
Ondertussen kan deze situatie tot riskante situaties leiden. Door de hoge werkdruk is het voor ggz-behandelaars een grote uitdaging om voor alle cliënten in te schatten hoe groot de ernst is van hun mentale problemen en wat lastige momenten voor hen zijn. Dat betekent dat ze constant keuzes moeten maken. Welke cliënt heeft snel hulp nodig en wie kan nog wel even wachten?
Samenwerken in een MIT-project
Om tot een AI-oplossing te komen die aan alle eisen en wensen voldoet om bovenstaande uitdagingen op een verantwoorde manier op te lossen, is NiceDay een samenwerking aangegaan met Councyl en Deeploy. Councyl is een bedrijf dat organisaties helpt om kennis van experts op een transparante manier mee te nemen in keuzemodellen. En Deeploy heeft een platform ontwikkeld waarbij AI-beslissingen verklaarbaar en traceerbaar worden. Omdat zij samen een AI-toepassing ontwikkelen die helpt bij het oplossen van een maatschappelijk probleem, besloten ze een verzoek in te dienen voor de MIT-regeling. En dat werd gehonoreerd: hun aanvraag werd geselecteerd als 1 van de 12 projecten. Interesse in meer informatie over de aanpak van Deeploy, NiceDay, Councyl en hun ambitie? Lees hier het volledige interview met Jorge Luis Reyes Ortiz van NiceDay en Maarten Stolk van Deeploy.